www.CITERA .cz

Citera na prknech Národního divadla v Praze

   

     V pražském Národním divadle měla v dubnu roku 2018 premiéru nová operní inscenace “Sternenhoch“, která od té doby zcela mimořádně přitahuje pražskou kulturní veřejnost. Libreto vzniklo adaptací groteskního romaneta Ladislava Klímy „Utrpení knížete Sternenhocha“ z počátku dvacátého století a napsal jej sám autor hudby Ivan Acher. Temnému příběhu zhýralého hraběte Sternenhocha, převyšujícímu svou krutostí antické tragédie a odehrávajícímu se v  mystickém průniku reálného světa a snů z podsvětí, odpovídá pozoruhodné hudební ztvárnění, realizované jak koncepcí kombinace samplingu, čisté elektroniky a některých poměrně kuriózních reálných nástrojů (vedle houslí kontrafagot a citera), tak vynikajícími výkony všech pěvců (uveďme alespoň Sergeje Kostova, Vandu Šípovou a Terezu Marečkovou) a špičkových tanečníků této scény. Specifickou pozoruhodností je, že celý text opery byl přeložen do esperanta (Miroslav Malovec), aby, jak uvádí sám autor hudby a textu, byl divák při poslechu zpěvu osvobozen od  informace. No a ten, kdo na podiu hraje na citeru, je „lederhosenový mág tisíce strun“ Michal Müller (jak uvádí Ivan Acher, který Michala ke spolupráci přizval). Operu diriguje Petr Kofroň, umělecký ředitel Opery Národního divadla.

     Pro nás citeristy je samozřejmě na inscenaci nejzajímavější to, že Ivan Acher se nebál vědomě použít pro širší veřejnost málo známý nástroj – citeru. Myslím, že její uplatnění bylo nejen zajímavým, ale velmi vhodným řešením a to zcela nepochybně i proto, že interpretem na tento nástroj je, jak jsem již uvedl, citerová mág Michal Müller. Dokonce mám pocit, že v Evropě by se mezi citeristy těžko hledal pro daný typ hudby jiný vhodný interpret.

     Michal s fagotistou sedí v šeru levé strany jeviště a prakticky si po celé představení neodpočinou. Třetí hudebník, houslistka, je přímo zapojena do děje, neboť na jevišti zpívá, tančí a velmi expresivně hraje na housle, potažmo violu.

     Myslím, že je třeba vzdát velký dík Ivanu Acherovi za to, že k instrumentaci přistupoval bez předsudků, resp. že dal prostor k uplatnění citerovému virtuosu Michalu Müllerovi, který se své role zhostil nad očekávání dobře a patří mu proto nemenší dík. Kéž by se takové příležitosti, v Evropě patrně zcela ojedinělé, dostalo citeře častěji.

 

V Ostravě dne 16.5.2018                                                               Jan Folprecht

Java Script ze stránky - www.jaknaweb.com